Å forberede elever til en matematikkeksamen kan være en omfattende prosess. Derfor lønner det seg å ha en god plan! Vi har spurt noen lærere om hvordan de forbereder elevene til eksamen. Av tipsene som kom inn er det vanskelig å være uenig, samtidig som noen sikkert ser på dette som “selvfølgeligheter”. Derfor kan dette være en påminnelse og hjelp når du lager din egen plan.
- Hvor godt forstår elevene pensum: Det første skrittet er å sørge for at elevene dine har en god forståelse av pensumet som skal dekkes på eksamen.
- Hvilke områder trenger forbedring: Finn ut hvilke områder elevene er sterke på, og hvilke de strever med. Dette vet du kanskje allerede noe om fra tidligere vurderingsarbeid. Denne kunnskapen hjelper deg med å tilpasse opplæringen.
- Forståelse av grunnleggende konsepter: Det er ofte lurt å starte med en gjennomgang av grunnleggende matematiske konsepter som de fire regneartene, desimaltall, brøk- og prosentregning. Deretter jobbe videre med algebra, geometri, og så videre. I kikora setter du enkelt opp et gjøremål og velger innhold slik at elevene får et innhold tilpasset sine ferdigheter.
- Lag en tidsplan: Planlegg undervisningstimer og opprett gjøremål i Kikora, slik at du dekker alle viktige emner og gir elevene tilstrekkelig med tid til gjennomgang og trening.
- Den gode gamle mengdetreningen: Øvelse gjør mester! Gi elevene rikelig med muligheter til å trene på ulike typer oppgaver og problemer. I tillegg til alt innholdet som bygger på LK-20 i «Hovedressursen» i Kikora, har vi under «Flere ressurser» andre oppgavesamlinger som Hoderegning og Problemløserskolen.
- Forbered elevene til eksamen med tidligere eksamensoppgaver: Gjennomfør tidligere eksamensoppgaver eller lignende oppgaver som er representative for typen spørsmål som kan komme på eksamen. Dette hjelper elevene med å bli kjent med formatet på eksamen og gir dem verdifull trening. Visste du at vi under «Flere ressurser» har vi publisert tidligere eksamensoppgaver helt tilbake til 2010. En av de store fordelene med å trene på tidligere eksamensoppgaver i Kikora, er at elevene får umiddelbare tilbakemeldinger på alle utregninger de gjør. Dette gjør treningen mer effektiv, siden feilene blir avslørt i det de inntreffer.
- Bruk ulike læringsressurser: Benytt deg av et mangfold av læringsressurser som lærebøker, online ressurser, videoer og interaktive aktiviteter for å engasjere elevene og tilby en variert undervisning. Husk at 1.mai går startskuddet for årets Mattemaraton. Konkurransen skal gi verdifull repetisjon innenfor alle emner i matematikk. (les mer på https://mattemaraton.no)
- Oppmuntre til samarbeid: Samarbeid og diskusjon kan være utrolig nyttig for å forberede seg til en eksamen. Matematiske diskusjoner og kommunikasjon fremheves som avgjørende for elevers forståelse og læring i matematikk. (Carpenter, Franke og Levi, 2003). Diskusjonen kan bidra til å klargjøre tvetydigheter, utfordre hverandre til å tenke kritisk og forbedre forståelsen.
- Tilbakemeldinger: Gi konstruktive tilbakemeldinger på elevenes arbeid. Dette kan bidra til å korrigere feil og forbedre forståelsen deres. Oppmuntre til spørsmål og diskusjoner for å fremme dypere forståelse.
Dette var noen av tipsene vi fikk fra lærere som nå er i ferd med å legge en plan for innspurten av skoleåret. Samtidig er det noen problemstillinger vi ikke har svar på. Sånn som:
- Hvor mye programmering trenger vi?
- Hvor mye tid bør vi bruke på de “åpne” oppgavene?
- Hvor mye CAS bør jeg lære elevene?
- Hvilke temaer bør jeg prioritere for elevene på lavt nivå, middels nivå, høyt nivå?
- Hva kreves av modellering?
- Hva krever sensor av utfyllende svar?