Oliver Tangen er matematikklærer på Mosserød skole i Sandefjord. Han er opptatt av at elevene aktivt utforsker matematikken. Gjennom sin varierte undervisning kan han nå vise til rekordhøye resultater på Udirs kartleggingsprøve i regning for 3.trinn, var 91,4% av elevene over oppfølgingsområdet.
Matteskogen
Da Oliver begynte å jobbe med de minste barna i førsteklasse, oppdaget han et stort spenn i hva elevene kunne fra før. Noen var ikke helt ferdige med barnehagen, andre var veldig klare for skolen. Det de hadde til felles var læringslysten.
Elevene vil lære og utforske. Som lærer starter han gjerne med enkle oppgaver om telling og sortering, men barna er langt mer ivrige og vil begynne med matematikk med en gang.
– De vil jobbe med addisjon- og subtraksjonsoppgaver. Jeg skjønte tidlig at man må hoppe rett uti det, sier Oliver.
Oliver forteller at han prøver å formidle matematikken som en skog, hvor elevene skal få lov til å utforske fritt. I skogen skal de kunne gå på oppdagelsestur, kun ledet av egen nysgjerrighet og lyst. Ingen sti er forbudt eller stengt og de kan utforske Addisjonsfjellet, Substraksonsdalen, Multiplikasjonshulen eller Sorteringsstien.
– Jeg har lyst til at de skal besøke alle disse stedene tidlig og at de skal få lov til å utforske selv. Når vi kommer til Multiplikasjonshulen, kan de tenke “Her har jeg vært før! Her har jeg kikket!” forteller han.
Utforskende hjemmelekser
I Olivers undervisning bruker han utforsking av “Matteskogen” først og fremst til leksene. Det er her Kikora kommer inn. I Kikora får elevene frihet til å jobbe med det de selv synes er spennende. Han veileder og forteller hvor de skal hen, men lar elevene velge hvordan de kommer seg dit. Leksene er basert på tid fremfor spesifikke oppgaver.
Han mener at lekser skal være noe de får mulighet til å mestre og ikke noe de trenger så mye hjelp til. Da er leksene og matematikken morsommere enn om de tvinges opp i den og den stien.
– Jeg lar dem velge selv, så om de vil utforske litt her og der og se om de klarer å finne ut av det på egenhånd, tror jeg det er veldig verdifullt. Det bruker jeg Kikora til, utdyper Oliver.
Det viktigste for ham er å få dem med, og at matematikk ikke oppleves tungt, vanskelig og kjedelig:
– Aller først må man få dem på lag og de må bli sett og hørt, sier han.
Eleven skal tørre å gå inn i den store Matteskogen, snike seg litt rundt og finne forskjellige steder. De skal vite at det går bra om de ikke får til alt med en gang, mener Oliver. Når terskelen for å utforske er lav og alle tør, har alle noe å bidra med. Da skapes entusiasme og det blir god stemning i klasserommet, nemlig matte-prat.
– Så kan vi gå sammen i mattetimen og ha en ekskursjon og snakke sammen om hvordan vi skal løse problemet, da får man opp engasjement, sier Oliver.
Tangen mener man kan risikere å gå glipp av elevenes kreativitet og ulike innspill i fellesdiskusjonene uten den individuelle utforskingen.
– De må ihvertfall ikke tenke at det her får jeg ikke til. “Dette er ikke du så god på” “Du scorer så og så dårlig på prøver,” hvis du hører det helt fra du er liten, har du ikke lyst til å gå inn i skogen, utdyper han.
Derfor er det avgjørende å oppmuntre dem til å utforske og løse problemer:
– Hvis man får den dytten og du tenker at hele verden er åpen og det ikke er noen begrensinger, da har man mulighet til å nå langt, forteller Oliver.
Utforsking og mestringsfølelse fører til gode resultater
Klassen til Oliver Tangen fikk i våres resultatet 91,4% over bekymringsgrensa. Dette er det beste de har opplevd så langt på Mosserød skole. Frihet til utforsking og arbeid på tilpasset nivå gjør at alle kommer med og man får engasjement i mattetimene. Det fører til gode resultater.
Tidligere har han fulgt flere kull gjennom mellomtrinnet. De fleste klasser lå under snittet på Nasjonale prøver på 5.trinn da han tok over, men var over snittet på Nasjonale prøver på 8.trinn. Han brukte mange av de samme metodene med mellomtrinnselevene som han nå bruker på småskolen.
– Jeg tenker at det kan være mange måter å gjøre det på, men at jeg ihvertfall ikke gjør noe gærent. Det har gitt positive resultater og vi har levert elever som har høyere matematikkompetanse enn det som er nasjonalt. Kikora skal ha en stor del av æren for dette resultatet, sier han avslutningsvis.