Det er vanskelig å finne lærebøker som beskriver samisk tradisjonell matematikk og hvordan dette brukes i matematikkundervisninga. Mange matematikklærere har kanskje tenkt å gjennomføre undervisning basert på samisk kultur, men vet ikke riktig hvorfor, hvordan og i hvilket tema.
Hensikten med dette blogginnlegget er å prøve å svare på disse spørsmålene. I denne teksten forklarer jeg hvorfor du skal undervise i samisk matematikk, foreslår noen temaer som du som matematikklærer kan arbeide med sammen med klassen din, og også hvordan du best kan gjøre det.
Blogginnlegget er oversatt og tilpasset av Risten Lango. Les Ánná Káisá Partapuolis original tekst på samisk her.
Hvorfor samisk matematikk?
I overordnet del av læreplanen finner vi verdigrunnlaget for opplæringen som norsk grunnopplæring bygger på. En av verdiene er identitet og kulturelt mangfold. Her kreves det at skolen inkluderer vårt mangfoldige fellesskap, og gir rom og støtte til identitetsutvikling for den enkelte elev. Eleven skal få kjennskap til og kunnskap om den historiske og kulturelle forankringen og kulturarven, som også inkluderer samisk kulturarv. I den samiske skolen skal samiske verdier, språk, kultur og samfunnsliv ligge til grunn, men også elever utenfor den samiske skolen skal “få innsikt i det samiske urfolkets historie, kultur, samfunnsliv og rettigheter. Elevene skal lære at samisk kultur og samfunnsliv er mangfoldig og variert” (Kunnskapsdepartementet (KD), s. 6).
I verdigrunnlaget er det opplagt at “alle som arbeider i grunnopplæringen, plikter å la dette grunnsynet prege planlegging, gjennomføring og utvikling av opplæringen (MD, s. 1-2). Matematikk er ikke et fag som er fri for det ansvaret som følger av overordnet del, og det er derfor viktig at matematikklærere blir kjent med hvordan de kan undervise i matematikk med basis i samisk kultur.
Noen temaer for samisk matematikkundervisning
Første gang man inkluderer samisk matematikk i undervisningen, kan det være et godt supplement til å behandle et tema som er godt belyst i tidligere studier. Her er derfor fem forslag til temaer som du kan begynne med hvis du er ny i samisk matematikk.
- Samiske tall:
Prøv å lese fra ett til tjue på nordsamisk. En video med tall fra Kautokeino og Karasjok dialekter finner du her. Fyhn og Hætta skriver om tall og om hvordan samisk talloppbygging avviker fra det norske systemet i Tangenten 3/2019, som du finner her (s.19-25). - Samiske tradisjonelle mål og måling:
Samisk måling er spesiell fordi målingene varierer fra person til person, og er ikke standardisert slik som de norske mål av kroppen. Temaet er godt beskrevet i denne og denne videoen. - Lávvu:
Lávvu kan knyttes til bl.a. geometri som beskrevet her. - Sáhkku:
Sáhkku er et morsomt samisk spill som gir et godt utgangspunkt for å utforske kombinatorikken. Om Sáhkku kan du lese på norsk i Tangenten 3/2020 her (s. 13-18) eller på samisk her, og herfra kan du laste ned filer til 3D-printing. Den historiske bakgrunnen er beskrevet av Berg Nordlie her. - Ruvden:
Ruvden er en samisk båndfletting som kan være en god måte å jobbe med algoritmer eller algebra på. Her kan du se hvordan, og samme video finnes også på samisk.
Kulturell symmetri som hjelpemiddel for matematikklærere
Ved å løfte fram minoriteters kulturelle uttrykk, er det viktig å sørge for at matematisk tenkning ikke bare brukes som læremiddel eller folkloristisk moro, men til en total respekt. Dette er særlig viktig fordi urfolket gjennom historien har vært utsatt for hard forfølgelse og rasisme både i skolen og i samfunnet ellers.
Trinick, Meaney og Fairhall (2016) har utviklet et verktøy for å undervise i kulturell matematikk kalt kulturell symmetri. Kulturell symmetri har til hensikt å løfte matematisk tenkning og praksis til en balanse i matematikk med kulturelle og språklige sider, og derved verdsette matematisk tenkning eller praksis som helhet. Jeg tror at denne arbeidsformen kan være til god hjelp for alle lærere som planlegger kulturell matematikkundervisning. Meaney, Trinick og Allen (2022) beskriver arbeidsmetoden slik:
- Uttrykke og beskrive kulturell kompetanse, der språket er en del av kompetansen.
- Fordypning i kulturell og historisk bruk og verdi, også i et matematisk perspektiv.
- Å se på matematikk og sammenligne med skolematematikken, men ikke skille den ut fra kulturell sammenheng eller tradisjonell verdi.
Siden matematikkundervisning historisk har neglisjert kultur og språk, er det viktig å begynne med uttrykk, utforsking og respekt for kultur og språk.
Til slutt håper jeg at bloggen har vært til nytte og inspirasjon for deg. Feiringen av samenes nasjonaldag er en fin anledning til å gjennomføre matematikkundervisning knyttet til samisk kultur. Jeg oppfordrer deg til å prøve, og ønsker deg en god nasjonaldagsfeiring.
Kilder
Kunnskapsdepartementet (2017). Overordnet del – verdier og prinsipper for grunnopplæringen. Tilgjengelig på https://www.udir.no/lk20/overordnet-del/opplaringens-verdigrunnlag/?lang=sme
Meaney, T., Trinick, T., & Allen, Pi. (2022). Ethnomathematics in Education: The Need for Cultural Symmetry. I Danesi, Marcel (red.) Handbook of Cognitive Mathematics. Springer nature. s. 191-218. Tilgjengelig på https://doi.org//10.1007/978-3-031-03945-4_4
Trinick, T., Meaney, T., & Fairhall, U. (2016). The relationship between language, culture and ethnomathematics. Journal of Mathematics and Culture, 10 (2), 175-191.