Vi har snakket med flere lærere, både nyutdannede og mer rutinerte, erfarne lærere, og spurt dem hva de anser som de vanligste utfordringene lærere støter på og hvordan disse kan håndteres. Her lister vi opp noen av de som ble nevnt og kommer med forslag til hvordan disse kan håndteres.
1. Elevene er ikke aktive nok
Du står foran tavla og underviser. Du snakker, forklarer, skriver og tegner på tavla. Elevene sitter ved pulten sin hører og ser på. Dette gjør elevene til passive tilskuere. Passive elever har ofte lett for å kjede seg og miste fokus – noe som bidrar til mangel på forståelse i faget. Selv om det er tryggere for deg som lærer å stå foran og “forelese”, ikke fall for fristelsen! Man ser jo aldri en fotballtrener som løper rundt banen mens spillere står og ser på?
Du som lærer skal bruke mesteparten av tiden din til å følge opp elevene dine. Stå gjerne foran tavla i starten for igangsetting av timen for å formidle teorigrunnlaget og hva du ønsker elevene skal jobbe med, så setter du elevene dine i aksjon!
2. Matematikk er ikke statisk
Lærere hører ofte at matematikk er vanskelig, at elevene ikke får det til og at de ikke er flink nok. Dessverre bidrar også enkelte foreldre til å forankre den tanken i eleven ved å si ting som «i vår familie har ingen mattehode».
Men matematikk er ikke statisk! Det er en korrelasjon mellom arbeidsinnsats og matematikklæring. Dette må læreren formidle, og fortelle at det er mulig å få det til!
Her er det ofte lurt å dele elevene inn i grupper – for slik skyver man ansvaret til å “skjønne” bort fra den enkelte elev og over til gruppen. Det igangsetter den dynamiske tankegangen. Eleven som forstår problemstillingen opplever at den har ansvar for å hjelpe, og eleven som trenger litt ekstra støtte får det.
3. Differensiering
Alle elevene har krav til tilpasset opplæring, slik at alle får best mulig utbytte av opplæringen. Dette kan ofte føles stort og overveldende, for hvordan kan man tilpasse til enhver elev?
Tilpass deg hovedsakelig til gruppen, stol på at du kjenner elevene dine, ikke glem at du er den eneste personen som gjør så godt du kan for elevene dine basert på de forutsetningene du har. Og husk at “Du trenger ikke å finne opp hjulet på nytt”. Det er dyktig fagfolk som skriver læremateriell. Læremateriell er nøye gjennomgått og brukertestet, så bruk det! Det finnes mange gode og rike oppgaver.
4. Ikke vær redd for å gjøre feil
Av og til kommer du til å tvile, å tenke at timen ikke går slik du planla. Du kommer til å tenke at elevene lærer ikke noe.
Men sånne timer er ofte det som gir grobunn for at du får en veldig bra time senere. Dette fordi at du har fått den erfaringen og har reflektert over det som skjedde og lært av det. Du lærer mye av de “feilene” du gjør! Og husk at ingen forventer at du yter 110 prosent hver eneste dag.
5. Du tør ikke å be om hjelp
Du er kanskje nyutdannet eller nytilsatt lærer full av iver og bobler av ideer -:). Samtidig er det mye du skal sette deg inn i med den nye jobben: timeplanlegging, det sosiale miljøet i klasserommet og kommunikasjon med foresatte – for å nevne noe. Av og til kommer ikke ting til å gå som du ønsker. Du kommer til å bli sint, trist, opprørt. Og det er greit!
Husk at rundt deg er det mange som har vært gjennom de samme tingene før. Benytt deg av dem! Tør å be om hjelp, og tør å innrømme at nå går det dårlig. Søk en eller flere som du kan prate med. Dette er ekstra viktig når dagene er tunge.
6. Ikke sjekk opp og svar på mail til alle døgnets tider
Som lærer, føler du ofte behov for å holde deg informert, og det kan være ekstra vanskelig å gi slipp på ting. Med tilgang til epost på mobil har det aldri vært så enkelt å holde seg oppdatert til enhver tid. Men e-post kan som regel vente, selv om det ofte ikke føles slik.
Prøv å unngå fristelsen av å se og svare på e-post til alle døgnets tider. Sett heller opp en rutine hvor du sjekker for eksempel 3-4 ganger om dagen: om morgenen, midt på dagen og en siste gang før du drar hjem. Når du drar fra skolen er det fint om du kobler av og lar din tid hjemme være hjemmetid hvor du slapper av og lader opp batteriene.