Lærere verden over har i lang tid laget ulike typer prøver for å vurdere elevenes prestasjoner i matematikk. Da får man gjerne et øyeblikksbilde på hvor langt elevene er kommet i sin faglige utvikling. Så er det nok mange som ønsker at denne vurderingen også skal føre til bedre resultater, men fullt så enkelt er det ikke. Og dersom denne vurderingen ikke fører til bedre resultater, er det da noen vits i å gjennomføre tester?
Hvorfor vurderer vi elevene?
Vi besøker Venstøp skole i Skien, og treffer Ronny Samnøen som er kontaktlærer på 6.trinn. Han kan fortelle oss at han først og fremst vurderer elevene sine for å hjelpe dem videre i læringsprosessen. Han pleier å snakke mye med elevene sine om det å lære av feilene sine.
«Det å gjøre feil for så å få en forståelig forklaring på hva du har gjort feil, bidrar til bedre faglig forståelse. Et viktig poeng for å bidra til varig læring, er at elevene ikke bare får vite hva som er feil, men får jobbe videre med feilmønstrene og rette opp feil i samarbeid med medelever og lærer».
Etter å ha snakket med flere lærere på Venstøp, så er det ingen tvil om at vurdering i skolen har mange formål. Et av formålene med vurdering er at elevene vet hva de skal lære og ut ifra det vurdere hva de har lært og forstått. Ronny erfarer at dersom vurderingen skal være vellykket, må elevene få gode tilbakemeldinger i testsituasjonen, og responsen må komme raskest mulig.
«Tar det for lang tid før elevene får respons, er de fort ute av modus og blir mer opptatt av å telle antall riktige istedenfor å gå inn i hver oppgave og vurdere sin egen forståelse».
Fordeler med Kikora Vurdering?
Etter å ha brukt Kikora Vurdering mener Ronny at lærere her får et godt verktøy som hjelper til med å legge til rette for en matematikkundervisning der elevene blir testet på riktig nivå med oppgavetyper de allerede har jobbet med. Elevene kan få rask respons i testsituasjoner og Kikoras vurderingsverktøy legger til rette for at elevene kan jobbe videre med feilene sine på en oversiktlig og systematisk måte. Med andre ord legger Kikora Vurdering til rette for god matematikkundervisning i klasserommet.
Våre forfattere har brukt det siste året på å utvikle egne testoppgaver til hvert delkapittel fra 6. trinn til og med 10. trinn. Dette er oppgaver som egner seg til prøver og som ikke finnes noe annet sted i Kikora, så elevene har altså ikke vært utsatt for disse oppgavene tidligere. Testbanken har flere tusen unike oppgaver fra 6. trinn til og med 10. trinn, mens oppgaver for 5. trinn blir tilgjengelige før jul.
Ronny opplevde videre at Kikora Vurdering er arbeidsbesparende for læreren.
«Det er svært lettvint å velge oppgaver fra testbanken. Dette gjør at det blir mye lettere å gjennomføre en vurdering som er tilpasset hver enkelt elev. I tillegg kan man stille inn testen slik at elevene straks får vite resultatet. Går det for lang tid før elevene får se hva de mestret og hva de ikke har fått til, blir læringseffekten dårligere. Elevene kan bli mer opptatt av antall riktige og feil enn det å lære av feilene sine. Jeg synes derfor at Kikora Vurdering har noen helt klare fordeler i forhold til tester på papir»
- en test hvor lærer først så gjennom besvarelsene før elevene fikk tilbakemelding.
- en test hvor elevene fikk vite resultatene samtidig når testen ble avsluttet av lærer
- en test der elevene fikk tilbakemelding i det de leverte testen
Hva synes elevene om Kikora Vurdering?
I Ronnys klasse deltok 19 elever denne dagen og alle elevene likte prøveformen i Kikora. De likte både måten å gjennomføre en test på og det å få rask respons på hvordan de har mestret oppgavene, samtidig som de får en mulighet til å rette opp feil.
I en anonym spørreundersøkelse blant elevene svarte 14 elever at de likte test 3 best, fordi da kunne de gå tilbake og rette opp i sine feil umiddelbart. Videre var det fire som likte test 2 best. De trakk frem spenningen det var med å få vite resultatet på prøven samtidig.
Én elev likte test 1 best, fordi da visste eleven at læreren hadde sett igjennom og kunne komme og hjelpe til på veien videre. Videre kom det frem at elevene også likte måten oppgavene ble konkretisert.
Hva gjør Kikora Vurdering unikt?
Etter å ha gjennomført de tre ulike testene i klassen til Ronny, spurte vi hva han tror Kikora vurdering kan løse, som andre ikke kan?
«I forhold til andre testverktøy i matematikk synes jeg Kikora Vurdering er mer fleksibelt. Det er lettere å tilpasse testene til hver enkelt elev og skreddersy prøver som passer til hver enkelt. Samtidig er det veldig bra at elevene kan få umiddelbar respons på egen dataskjerm. Det at elevene straks får se hva som er riktig og hva som er feil, og så har mulighet til å rette opp feilene sine er veldig bra. Dette gjør det enklere for meg som lærer å legge til rette for formativ vurdering. Elevene kan lære av feilene sine og få hjelp med misoppfatninger mens de fremdeles er i modus. Vurderingen blir da nyttig med tanke på å bidra til faglig utvikling for hver enkelt elev».
Lærer man noe mer av å bruke et slikt verktøy?
«Fleksibiliteten i Kikora Vurdering hjelper lærerne å tilpasse testene til hver enkelt elev. Når testene er godt tilpasset, er det også lettere å jobbe videre med hver enkelt elev sine feilmønstre i vurderingsverktøyet. Dermed oppnår vi god læring og faglig utvikling for hver enkelt elev på det nivået de befinner seg.»
Les her for hvordan du aktiverer, og kommer i gang med, Kikora Vurdering.