Mikael Selstad begynte som kontaktlærer i 5. klasse på Nesoddtangen skole i høst. Han kjente ikke elevene fra før, og har derfor brukt mye av tiden til å bli kjent, skape gode relasjoner og legge et fundament for et trygt læringsmiljø. Elevgruppen har et stort faglig spenn og Mikael synes det er vanskelig å nivådifferensiere. Derfor er han glad for at Kikora gjør dette arbeidet enklere for ham.
Vi var på besøk i 5D på Nesoddtangen skole hvor Mikael er kontaktlærer. Han har jobbet som lærer i 6 år, de siste 4 som matematikklærer i barneskolen. Vi møter en livlig klasse rett etter lunsj og storefri. Barna er høyt og lavt og trenger litt tid for å roe seg ned. Mikael kjenner klassen sin og venter tålmodig med et lurt smil om munnen på at det roer seg. Elevene skal ha matematikktime, og han vet hvor viktig det er at de får en god overgang fra friminutt til matte.
Fokus på elevens velvære
Når vi spør Mikael hvilke utfordringer han møter i sin hverdag, nevner han at han primært er opptatt av at elevene skal ha det bra på skolen, at de skal trives.
Det viktigste for meg er at barna synes det er gøy å gå på skole. Alt annet er irrelevant
Mikael Selstad
Disse elevene kommer han til å følge fram til 7. klasse, derfor er det viktig at han bruker tid på å bygge tillit og skape et godt læringsmiljø.
– Det viktigste for meg er at barna synes det er gøy å gå på skole. Alt annet er irrelevant; om de sliter med å lese eller skrive, eller har andre faglige utfordringer. Hvis de ikke liker å være på skolen så lærer de heller ikke. Derfor fokuserer jeg på at de skal ha det bra, sier Mikael.
De andre utfordringene som han tar opp er tidspress og differensiering. I en travel hverdag har han sjelden tid til å lage store, rike og differensierte oppgaver. Han forteller at det er et stort spenn i faglig nivå mellom elevene. Og alle skal ha oppgaver tilpasset sitt nivå – samtidig som de skal trives og ikke forskjellsbehandles:
– Vi deler ikke gruppen etter nivå. Jeg vil ikke at elevene skal føle seg “satt i bås”. Derfor synes jeg at Kikora er så bra. Elevene jobber i samme verktøy med ulike gjøremål og ingen føler at de skiller seg ut, forteller Mikael.
Starter timen med en diskusjon
Mikael liker å starte timen med en diskusjon og synes diskusjonsverktøyet i Kikora har blitt veldig bra. Det å starte med en diskusjon er en fin måte å engasjere elevene på, og få i gang den matematiske samtalen. Dagens temaer er desimaltall og brøk og de ulike måter de kan skrives-og forkortes på.
Mikael starter diskusjonen på tavla før elevene skal jobbe i Kikora. Barna jobber sammen med sin læringspartner: De snakker, demonstrerer for hverandre og argumenterer hvorfor de tror deres svar er riktig.
Når de har jobbet ferdig, oppsummerer Mikael i plenum. For han er det viktig å ikke med en gang si om det er riktig eller feil når elevene kommer med sine svar. Han er opptatt av at barna skal oppdage mønstre, se sammenhenger
– Jeg vil høre hvordan de har tenkt, og hvorfor. Ofte er det slik at de har tenkt veldig riktig men så blir svaret feil. Det er fint for dem å få tilbakemelding på at de tenker riktig, at dette var bra jobbet. Dette tror jeg hjelper og skaper matteglede, sier han.
Nivådifferensiering gjort enklere i Kikora
Den nye læreplanen legger vekt på at man skal jobbe mer tverrfaglig og gå dypere, forklarer Mikael. Tidligere, fortsetter han, var det flere matematikklærere på trinnet. Da hadde de en mattegruppe hvor de samarbeidet om opplegg og timeplanen.
Han er derfor fornøyd med å ha Kikora som læremiddel. Der finner han veldig mange rike oppgaver som er tilpasset ulike nivåer og lett å bruke i undervisningen. Elevene synes også at det er morsomt, og får glede av å jobbe variert.
– Jeg trenger ikke å bruke tid på å finne/lage flere opplegg. De som trenger roligere tempo velger sti A, de som trenger mer utfordringer bruker sti C. Det hender også at jeg gir gjøremål fra lavere eller høyere trinn ved behov, sier han.
Alle jobber i samme verktøy og han bruker tiden sin på oppfølging og veiledning. Han mener å se at det å jobbe inn i Kikora har hatt en positiv innvirkning på motivasjonen og at flere nå synes matte er morsomt.
– Elevene hadde ikke jobbet med Kikora tidligere, men nå når de av og til må jobbe litt på papir blir det et sånn ramaskrik, flirer han.
Lærerens beste venn: Kikora innsikt
I en tidspresset hverdag er Kikora innsikt uunnværlig. Kikora innsikt viser detaljerte rapporter på alt av elevenes arbeid. Mikael får oversikt over hva elevene jobber med, hvor mye de jobber, hva de sliter med og om/hvor de trenger hjelp på veien.
Jeg slipper å bruke så mye tid på å finne ut hva de trenger hjelp med i timen for det vet jeg jo på forhånd!
Mikael Selstad
Han sier at han bruker Kikora veldig ofte i lekser for han synes det er lett å få med seg hvor lang tid elevene har brukt og på hvilket nivå de har jobbet. Bruker noen veldig kort tid, kan det være tegn på at det er for enkelt og at de jobber på et litt lavt nivå.
– Jeg slipper å bruke så mye tid på å finne ut hva de trenger hjelp med i timen for det vet jeg jo på forhånd! Jeg ser på leksene Fredag og starter alltid Mandagen med å huke tak i de elevene som jeg så ikke fikk det til i forrige uke, slik kan jeg hjelpe dem tidlig, og unngå at misforståelser/hull tar rot, forteller han.
Avslutningsvis spurte vi Mikael om han hadde noen tips å gi til nye lærere som starter med Kikora.
– Det er lurt å se på hele innholdet og nasjonale prøver og ikke bare det trinnet man underviser i. Start gjerne undervisningen med en diskusjonsoppgave og husk at programmet er en datamaskin som kan være pirkete, for eksempel brøker som skal forkortes, svarer Mikael med glimt i øyet.