Erland Skatter underviser i matematikk i alle tre 9. klasser på Dyrløkkeåsen skole. To av klassene har kun én matematikkøkt i uka. For at elevene skal følge med i hele timen er han nødt til å variere undervisningen, spesielt med tanke på de som er faglige svake. For han er Kikora et uunnværlig hjelpemiddel i nettopp dette arbeidet.
Vi besøker Erland Skatter og klasse 9C. I tillegg til matematikk, underviser han også i kroppsøving og musikk. I dag starter han timen med å dele klassen i to, jenter til høyre og gutter til venstre: matematikktimen skal jammen starte med en sang!
Dagsaktuelt og relevant oppstart gir stemning
Erland har med seg gitaren sin, og på tavla står teksten til sangen de skal synge. De øver nemlig på en sang som de skal synge for hele skolen om noen uker. Etter noen minutter med sang og fliring, er elevene gode og varme og klare for å starte med matematikk.
En god oppstart av timen er viktig. Selv om Erland sjelden starter matematikktimen med sang, innleder han aldri timen med å gå rett på matematikkoppgaver. I stedet prøver han å innlede med noe som er dagsaktuelt, relevant, eller av interesse for elevene.
Han forteller at han som regel prøver å finne temaer elevene kan relatere seg til eller er opptatt av. Da er det en fordel at han har mange av disse elevene i andre fag. Siden han har disse elevene i blant annet kroppsøving, kjenner han disse elevene godt.
Variasjon er spesielt viktig for faglig svakt presterende elever.
Etter en dagsaktuell oppstart får elevene et gjøremål i Kikora i form av en konkurranse om å få gjort flest mulig oppgaver på 30 minutter. Så går de over og jobber med programmering. Erland sier han er nødt til å variere undervisningen.
– Jeg underviser matematikk i alle tre niende klassene her på skolen. To av disse klassene har kun én matematikkøkt i uka. Jeg er derfor nødt til å variere, skal elevene holde ut og følge med i 2 timer og ett kvarter! Jeg må gjøre forskjellige ting. Dette er spesielt viktig for de som sliter i faget, sier Erland.
Han synes Kikora passer veldig bra når man skal undervise variert. Han forteller at han veksler på å bruke tavleundervisning, gi oppgaver på papir og gjøremål i Kikora. Ellers bruker han Kikora mye i A-plan (ukeplan) og lekser:
– Det er kjempelett å se hva de gjør i Kikora både hjemme og i timen, sier Erland.
Videre forteller han at konkurranse er noe som er mulig på grunn av Kikora.
– Konkurranse innad i klassen eller mellom 9. klassene er noe elevene liker godt. Med den type oppgaver vi hadde i dag, som går på hoderegning, får du virkelig engasjert elevene. De blir motivert og gira av å se tallet på tavla og hvor de står i forhold til hverandre. Dette ville ikke vært mulig uten Kikora, sier han.
Motivasjon og læringsutbytte
Erland forteller at når man spør ungdomsskoleelevene hvilket fag de synes er vanskeligst, svarer de ofte matematikk.
– Det er en utfordring! Målet mitt er at elevene skal like matematikk og bli så flinke de har potensiale til å bli. Det er kjempevanskelig mange ganger, for jeg ser jo at noen elever mangler fokus og ikke bruker tiden sin godt i timen, sier han.
Han merker at elever som strever med matte jobber mye bedre med Kikora enn med andre type oppgaver som f.eks. på papir: Mange gjør flere oppgaver i Kikora. De bruker mer tid på matematikk.
– I løpet av en time bruker de kanskje bare en halv time på matematikk, noe som ikke er optimalt. De forstår dessuten ikke nødvendigvis alltid hvordan de har kommet frem til svaret. Men de løser matematiske problemer, og det er jeg overbevist om at gjør de bedre i matematikk , mener Erland.
3 thoughts on “Variasjon bidrar til å holde elevene engasjert”
LÆREREN på bildet er LÆREREN MIN i musikk!!!!!!
🙂
WOW!!!!