Carina Haugen, matematikklærer for 10B på Dyrløkkeåsen skole, er opptatt av at elevene skal forstå matematikken. Ofte knytter hun matematikk til hverdagen og ting elevene relaterer til for å nettopp engasjere dem. Formative tilbakemeldinger i Kikora bidrar til elevenes forståelse og gir dem mer selvtillit, mener hun.
Vi er på besøk på Dyrløkkeåsen skole og klasse 10B. Der møter vi Carina Haugen, matematikklærer og kontaktlærer.
Elevene skal forstå det de driver med
Matematikk skal gi mening
Carina sitt mål med matematikkundervisningen er at elevene skal forstå det hun formidler. At matematikk skal gi mening. I tillegg er det viktig for henne at elevene har det gøy og er motiverte.
– Jeg prøver å formidle matematikk på en konkret og praktisk måte, knytte den til noe de kjenner igjen eller liker – da er det interessant for dem. Når elevene i tillegg synes det er morsomt, da har du fått nøkkelen til forståelse, sier hun.
Matematikk skal knyttes til hverdagen
Carina bruker en del tid på å finne ut hva elevene er opptatt av. Om temaet er likninger eller funksjoner, som i seg selv kan være noe abstrakt, prøver hun å knytte det til hverdagen deres. Slik tror hun man klarer å engasjere flere.
Hun nevner for eksempel temaet personlig økonomi som de nylig hadde om i 10.klasse. Siden flere har lyst til å prøve å få seg en jobb, er det med penger og skatt høyst relevant for dem.
Det er nyttig å vite om personlig økonomi, om skatt, regninger og sånt. Det blir nok mer når jeg blir eldre.
Carsten, elev 10B
Det er en av de tingene hun synes er bra med den nye læreplanen.
– Det fine med den nye læreplanen er at matematikken skal knyttes til noe elevene kjenner, og slik blir de jo mer engasjerte og motiverte. Selvfølgelig får man det ikke alltid til, men vi forsøker, sier hun.
Læreplanen gir større rom, men usikkerheten rår rundt ny type eksamen
Resonnering og argumentasjon
Carina synes den nye læreplanen ser veldig fin ut og gir ganske stort rom for utforskning og at man kan prate matematikk; noe hun alltid har vært veldig opptatt av. Hun har fokus på at elevene skal kommunisere, sette ord på hvordan de tenker.
I timene kan hun skrive en oppgave på tavla. Deretter prøver elevene hver for seg å løse den, for så å snakke sammen i grupper om hvordan oppgaven kan løses.
Ved å forklare til hverandre hvordan de har kommet fram til sine svar, reflekterer de på de ulike måter å løse problemet på.
Kjerneelementet Resonnering og argumentasjon gir mulighet til å nå fram til elevene som ikke finner noen passende algoritmer som de kjenner fra før. Disse elevene får lov til å bruke hodet sitt og snakke matematikk, så skrive ned med ord for få få frem hvordan de tenker.
– Det er jo riktig det de tenker! Kanskje får de nå vist mer kompetanse enn det de kunne gjøre før, når det skulle passe inn med algoritmene vi bruker, sier Carina.
Ny type eksamen
Samtidig synes hun at mange av kompetansemålene som ligger på 10. trinn har ganske høyt nivå: det krever mye ferdigheter og kunnskaper av elevene.
Det tenker hun kan bli litt utfordrende for elevene som skal opp til eksamen – for den kommer til å bli mer krevende. Det er fordi det blir en ny type eksamen og at den krever mer forståelse av begreper for elevene enn det elever og lærere er vant med fra før.
– Det er en endring av begrepene som brukes i spørsmålsstillinger som gjør at vi synes oppgavene blir mer krevende. Men så lenge elevene lærer å møte de begrepene og spørsmålsstillingene, så jeg tenker at kunnskapen de trenger for å løse oppgavene ikke nødvendigvis er mer avansert enn det har vært tidligere, mener hun.
Formativ tilbakemelding som gir mer selvtillit
Carina forteller at hun har brukt Kikora veldig mye under pandemien. Det er en fantastisk medhjelper for elevene som får umiddelbar bekreftelse på at de har løst oppgaven riktig når de får de grønne hakene. Elevene slipper å vente med å få hjelp, for Kikora hjelper dem og de kan be om hjelp ved å bruke nøkkel ikonet.
Jeg liker umiddelbare tilbakemeldinger og synes det er veldig greit, for da får jeg litt sånn mestringsfølelse. Ok, yes da er den grei, og så kan jeg gå over til neste oppgave.
Tomine, elev 10B
I tillegg nevner Carina at med Kikora får elevene mengdetrening, og trener på sine digitale kunnskaper. Kikora er et godt supplement til arbeidsboka. Elevgruppen er ganske jevn på nivå, så hun bruker stort sett samme type oppgaver. Men måten de velger å løse de på er selvfølgelig forskjellig ut fra hvilket nivå de ligger på.
Elevene velger læringsstien selv, men det hender at hun noen ganger må guide dem litt opp eller ned på stien.
Hun forteller også at når elevene bruker Kikora, kan hun se at de utvikler seg på en god måte og at de begynner å stole litt mer på seg selv. Med mengdetrening får de også en bedre forståelse og lærer av sine feil – dette fordi de har mulighet til å se hvordan oppgaven skulle løses.
– Det er nesten sånn at med Kikora har de egentlig en lærer over skuldrene sine hele tiden, sier hun avslutningsvis.