Kikoras nye testverktøy har vært tilgjengelig for hele skole-Norge siden nyttår. Her er det veldig enkelt å sette opp egne tester eller bruke de testene som automatisk genereres basert på de kriterier du velger.
Til nå er det laget en oppgavebank med egne testoppgaver til hvert eneste delkapittel fra 6. til og med 10. trinn, samt Hoderegning 5-7 og Hoderegning 8-10. Du kan sette opp små tester basert på et enkelt gjøremål eller du kan lage større prøver med innhold fra flere trinn og kurs. I løpet av våren kommer ytterligere innhold til delkapitlene for 5.trinn.
Utklipp fra Kikora vurdering hvor du velger innhold
I forskriften til opplæringsloven §3-10 er det nedfelt at elever har rett på tilbakemeldinger som inneholder informasjon om hva de mestrer i faget. Tilbakemeldingene skal ha et faglig innhold og forankres i læreplanen. De har også krav på å få veiledning om hvordan de kan arbeide videre for å videreutvikle kompetansen sin. https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2006-06-23-724/KAPITTEL_5-2#%C2%A73-10
Summativ vurdering
For mange elever er det først og fremst den summative tilbakemeldingen som fremstår som viktig. Peter Liljedahl fremhever at tiden det tar fra testen gjennomføres til tilbakemelding foreligger også kan ha påvirkning på elevens læringsutbytte. Kikoras mattemotor retter derfor testene automatisk, og publiserer resultatene med en gang elevene leverer sin besvarelse eller når du som lærer avslutter testen. I løpet av våren vil du som lærer også få muligheten til å se gjennom besvarelsene før du publiserer resultatene for elevene.
Utklipp fra Kikora vurdering hvor du velger når resultatene skal publiseres
Tidligere har vi skrevet en artikkel om «Hvorfor vurderer vi elevene?».
«Tar det for lang tid før elevene får respons, er de fort ute av modus og blir mer opptatt av å telle antall riktige istedenfor å gå inn i hver oppgave og vurdere sin egen forståelse».
Elevene bør derfor få gode tilbakemeldinger i testsituasjonen, og responsen bør komme så raskt som mulig for at vurderingen skal være vellykket. https://blogg.kikora.no/kikora-vurdering-hvorfor-vurderer-vi-elevene/
Den summative tilbakemeldingen eleven får i det testen leveres.
Gode faglige tilbakemeldinger
En ting er å få alle utregninger som elevene har gjort ferdig rettet. Men utformingen av gode, faglige tilbakemeldinger har stor betydning for elevenes læring. Det er avgjørende å være bevisst på hva slags tilbakemeldinger man gir til hver enkelt elev og tidspunktet tilbakemeldingen kommer på.
Det er derfor viktig å ha kunnskap om hvilken effekt de ulike formene for tilbakemelding har. Noen kjennetegn på gode faglige tilbakemeldinger som kan fremme læring, bør gi den enkelte elev innsikt i:
- Hva som ble målt (mål og kriterier)
- Hvordan det gikk (prestasjon, mestring, forståelse)
- Videre arbeid i læringsprosessen (hvor elevene er i sin læring)
- Veien videre – hva de bør gjøre for å komme seg videre i læringen (refleksjon og innsats har betydning for utviklingen)
https://www.udir.no/laring-og-trivsel/vurdering/underveisvurdering/tilbakemeldinger/
Peter Liljedahl – https://www.peterliljedahl.com/
Aktive elever lærer mest
Forskning viser at gode faglige tilbakemeldinger er en av de faktorene som har størst påvirkning for læring. Siv M. Gamlem forklarer i boka «Tilbakemeldinger og underveisvurdering» hvordan elevene kan aktiviseres i interaksjoner knyttet til tilbakemeldingene de får, og en egenvurdering som er rettet mot faglig utvikling og som kan styrke deres selvregulering. Konklusjonen er at elevene lærer aller mest av tilbakemeldinger som gis gjennom dialog, der eleven blir vist tydelig hva han eller hun skal gjøre for å komme seg videre i læringsprosessen, og hvordan.
I Kikora vurdering retter mattemotoren automatisk hver eneste linje med utregning som elevene gjør. Elevene finner derfor raskt ut hvor feilen oppsto, og ikke at bare sluttsvaret er feil, slik de ofte får ved mer tradisjonelle prøver.
Her ser vi besvarelsen til en elev.
For å gi bedre undervisning i matematikk, er det helt grunnleggende at du som lærer forstår hvordan elevene tenker når de løser en matteoppgave.
Her har eleven tolket plusstegnet som multiplikasjon og levert besvarelsen med 46 som endelig svar.
Når testen leveres, får eleven tilbakemelding linje for linje. Eleven ser raskt feilen som er gjort og retter opp.
Tilbakemeldingen eleven får når hele prøven er rettet opp.
I forrige oppgave så eleven selv hva som var gjort feil. Andre ganger kan eleven trenge hjelp til å rette opp feil. Elevene lærer mer og blir mer motivert når de får muligheten til å bruke tilbakemeldingene til å forbedre arbeidet eller prestasjonen sin. Tilbakemeldingene kan være mellom elev-lærer eller elev-elev. Ifølge Gamlem mener elevene dette fører til læring, økt forståelse og innsikt. Målrettet individuell informasjon oppleves som nyttig fordi den skjer her og nå. Denne typen tilbakemelding er noe elevene verdsetter og ønsker mer av, ifølge Gamlem.
Medelever kan altså være en fantastisk ressurs for elevers læring. Elever som får gi tilbakemeldinger til hverandre, vil kunne bedre både faglige prestasjoner samt gi elevene erfaringer som vil være verdifulle senere i livet.
Til forskjell fra tilbakemeldinger fra oss lærere, så skal ikke elevene sette en karakter på arbeidet til sine medelever. De skal i stedet se på hva den andre eleven kan utvikle, tilføye og gjøre bedre. De skal sette søkelys på videre læring snarere enn resultatoppnåelse.
Tilbakemeldinger fra medelever i klasserommet bør gis på et tidspunkt de kan brukes for justeringer av arbeidet. Med Kikora Vurdering har man et godt utgangspunkt for dette, siden testene kan rettes umiddelbart. Setter man så av nok tid, kan elevene både hjelpe og gi hverandre tilbakemeldinger.
I rapporten som viser elevenes arbeid, ser du som lærer hva eleven fikk til under prøven og hva som er rettet opp. Eleven kan ha rettet feilene sine selv, sammen med andre eller fått hjelp av deg som lærer.
Lærerens rapport viser hva eleven fikk til under testen og de rettelser som er gjort.
Må all vurdering skje i form av tester og prøver?
Nei! Som vi har sett til nå, så er det også et poeng at tilbakemeldingene gis underveis, og ikke etter at oppgaven er levert. I Kikora kan du opprette gjøremål og slå av tilgangen til «hint og løsningsforslag» på gjøremålet. Dersom en elev gjør slurvefeil, leser eller misforstår oppgaven helt eller fremgangsmåten er feil, så vil mattemotoren gi umiddelbar tilbakemelding på det og få eleven til å stoppe opp i det feilen inntreffer. Skulle elevene så finne ut hva som gjøres feil, så vil det være utrolig mye læring i akkurat det!
Avslutning
Hvis dere opplever at vurderingspraksisen deres påvirker motivasjonen i feil retning, kan det være verdt å tenke over når dere vurderer og hvorfor. Husk at formålet med all vurdering i matematikk må være å fremme læring og bidra til økt lærelyst i opplæringen. Det betyr på med treningsdressen og av med dommerkappen.
Kilder:
Forskning.no: Slike tilbakemeldinger vil elevene ha,
https://www.forskning.no/pedagogiske-fag-skole-og-utdanning-universitetet-i-stavanger/slike-tilbakemeldinger-vil-elevene-ha/540236
Peter Liljedahl: https://www.peterliljedahl.com/
Siv M. Gamlem: Tilbakemelding som støtte for læring på ungdomssteget, doktorgradsavhandling, Institutt for grunnskolelærerutdanning, idrett og spesialpedagogikk. Universitetet i Stavanger, 2014.
Siv M. Gamlem, Tilbakemeldinger og underveisvurdering, 2019
UDIR: Gi gode faglige tilbakemeldinger
https://www.udir.no/laring-og-trivsel/vurdering/underveisvurdering/tilbakemeldinger/