Midt i mai måned i fjor tok vi oss en tur og besøkte flere skoler for å ta pulsen på MatteMaraton. Vi traff dedikerte lærere og ivrige elever som jobbet seg gjennom maratonløyper av ulike vanskelighetsgrader. Det elevene hadde til felles på tvers av alle alderstrinn var deres engasjement, vilje til å hjelpe hverandre og godt humør.
Det første klasserommet vi besøkte observere vi aktive elever som var i full sving med MatteMaraton, og engasjementet fortsatte i friminuttet ute i skolegården. Å få besøk av Kikora er naturligvis litt stas og vi kommer lett i prat med både lærere og elever. Når vi spør dem om hva de synes om MatteMaraton, svarer nesten alle, både elever og lærere “Gøy!”.
MatteMaraton er altså så engasjerende at mange gleder seg til en hel måned med matteoppgaver og fysisk aktivitet.
Morsomt opplegg som engasjerer
Marie Wien, lærer i 4. trinn på Fjellstrand skole forteller at MatteMaraton er et veldig morsomt opplegg som muliggjør at elevene er både fysisk aktive, og jobber med forskjellige matteoppgaver. MatteMaraton passer veldig godt på våren når det er mange fridager og alternative dager innimellom. I løpet av et maraton får elevene jobbe med forskjellige temaer og mange elever rekker til og med flere maraton. Dette får vi bekreftet av 7. klassinger som har vært med på flere maraton og fortsatt er like begeistret.
Jeg synes det har vært gøy, jeg kom mye lenger enn i fjor! Jeg har vært litt mer i aktivitet, og løst flere oppgaver. Jeg skal løse enda flere, vi er jo bare halvveis!
Helene, 7. klasse, Fjellstrand skole
Anita Holst, lærer på 7. trinn på Nesoddtangen skole liker at MatteMaraton engasjerer alle elevene. Hun forteller om noen elever som i hverdagen kan streve litt med matematikken, men som har fått skikkelig tenning på MatteMaraton. Å høre disse elevene nå si at de “ må bare, må bare jobbe litt mer med matte”, synes hun er fantastisk å se på.
Et annet viktig punkt for Anita er at elevene får repetert mye av det de har sett i løpet av året. Det at oppgavene er i tråd med i fagfornyelsen synes hun også er bra.
Marie Wien forteller at hun liker grubleoppgavene som kommer på slutten godt. Disse synes hun er veldig spennende, for elevene får sitte og tenke gjennom ulike måter å løse disse på.
Engasjement som fremmer motivasjon
Engasjementet kommer nesten av seg selv når man mestrer noe, så det går ganske lett, forteller lærerne. Videre forklarer de at elevene får litt frie tøyler: de kan sitte sammen og samarbeide med hvem de vil. Mange elever liker at MatteMaraton er en konkurranse.
At de kan vinne fine premier til slutt gjør det ekstra motiverende å løse flere oppgaver og sanke kilometer på kilometer. Klasser konkurrerer gjerne mot parallelle klasser eller skoler mot andre skoler. Men det er også noen som konkurrerer mot seg selv, som ønsker å gjøre det bedre enn i fjor eller bare utfordre seg selv med vanskeligere oppgaver.
Da jeg ble ferdig med hele løypen i 5. klasse ble jeg veldig glad for det var mitt første lodd. Det var veldig gøy! Nå har jeg startet på sjette klasse oppgaver.
Thoshikaa, 5. klasse, Gjellerås skole
Engasjement varierer selvfølgelig fra person til person, men generelt er klassen ofte like engasjert som den enkelte elev, i og med at klassen har muligheten til å vinne klassepremier: Da er det viktig å hjelpe hverandre og det er i MatteMaratons ånd å samarbeide.
Hjelp får man av medelever, foreldre, besteforeldre, tanter og onkler, ja, noen får til og med hjelp fra utlandet!
Jeg har hørt om en familie som hadde ringt til familien i et asiatisk land for å få hjelp til en oppgave som de ikke skjønte.
Torill Beate Orlin-Solvei, lærer, Gjellerås skole
Det er veldig viktig at ungene er i aktivitet, forteller lærerne. Elevene blir bare sløve og slappe av å sitte stille og jobbe for lenge, så det å kunne gjøre dem bevisst på at det å være i aktivitet er viktig for å lære og huske er gull verdt. Dermed får de også med de elevene som ikke er så glad i fysisk aktivitet – slik handler ikke MatteMaraton bare om matte, og det motiverer litt ekstra.
Når elevene blir “busta” for å jobbe med MatteMaraton
Simon Langeland, lærer 7. klasse, ved Søbakken skole underviser både i matte og samfunnsfag. Han forteller at han gjør lite for å motivere elevene under MM. Han var jo heldig å ha en elev som var veldig opptatt av MM og “piska” stemning hos alle medelevene. I hans klasse handler det bare om indre motivasjon, de snakker ikke om premier og bryr seg lite om disse.
Han sier at elevene jobber med MM fordi de synes det er gøy. For han er det helt gull å få repetert pensumet for hele barneskolen og også utfordre seg utover det. Så det er absolutt indre motivasjon på høygir.
Dette merket han da han underviste i samfunnsfag og flere elever satt med PCene sine og jobbet usedvanlig konsentrert. Han ble jo nysgjerrig og lurte på hva som var så engasjerende for elevene.
Jo, de jobbet med MatteMaraton! De lurte seg unna med MM istedenfor å følge med på samfunnsfagstimen.
“Egentlig er ikke dette det verste de kan finne på – og jobbe mer med matte”, sier han lattermildt.
Vi i Kikora gleder oss til nok en mai måned fylt med engasjement, samarbeid og mye moro!