Denne månedens mattenøtter er selvfølgelig hentet fra MatteList eller NRICH.
For de minste barna
Til denne aktiviteten trenger dere en form for tellebrikker eller kort, nummerert fra 1 til 10.
- Den første aktiviteten går ut på å lage å lage 10er-venner.
Hvor mange 10er-venner klarer dere å lage?
Får dere til å bruke alle tellebrikkene/kortene?
Hvilke(t) kort er det som ikke blir brukt?
La elevene fortell hverandre hvordan de kom frem til svaret.
- I denne aktiviteten skal vi sette sammen de tallparene hvor summen skal bli 12.
Klarer dere å bruke alle tellebrikkene/kortene nå?
Hvilke(t) kort er det som ikke blir brukt? Hvorfor?
La elevene fortell hverandre hvordan de kom frem til svaret.
- I neste aktivitet skal dere lage tallpar hvor summen blir 13.
Klarer dere å bruke alle tellebrikkene/kortene nå?
Hvilke(t) kort er det som ikke blir brukt? Hvorfor?
La elevene fortell hverandre hvordan de kom frem til svaret.
- I den siste aktiviteten skal dere lage tallpar hvor summen blir 11.
Klarer dere å bruke alle tellebrikkene/kortene nå?
Hva skjer denne gangen? Hvorfor?
La elevene fortell hverandre hvordan de kom frem til svaret
Tips:
Gi barna tid til å forklare hvorfor spesifikke tellebrikker/tallkort blir til overs hver gang for summene 10, 12 og 13, men ikke for 11.
Kan elevene foreslå andre summer som vil la noen tellebrikker/tallkort til overs? Er det noen andre summer som vil bruke opp alle tellerne?
Sentrale spørsmål til slutt
Hva er annerledes når du lager 11? Hvorfor er det annerledes enn 10, 12 og 13?
Kan du se noen forskjell mellom å bruke oddetall og partall?
Hva skjer hvis dere bruker tallene fra 1 – 12 i stedet for 1 – 10?
4.-10.trinn: Mønsteret som vokser
Figuren nedenfor viser de tre første figurene i et mønster der hver figur har et kvadratisk hull i midten.
Hvor mange blå kvadrater trengs for å lage den tiende figuren i mønsteret?
Tilleggsspørsmål:
- Hvordan ser du at mønsteret vokser?
- Hvordan ser du at figurene er bygd opp?
- Kan du regne ut hvor mange blå kvadrater som trengs til et hvilket som helst figurnummer (for eksempel figur 24)? Forklar hvordan du tenker og hvorfor det blir riktig.
- Kan du forklare hvordan du kan finne antallet for neste figur hvis du kjenner den forrige? Kan du lage en figur som viser hvordan du tenker?
Eventuell løsning finner du på https://mattelist.no/188#ressurs
Ressursen er utviklet av NRICH
8.trinn – VGS: Dobling med 1 til 9
Bruk hvert av sifrene fra 1 til 9 bare én gang, og sett sammen to hele tall slik at det ene er dobbelt så stort som det andre.
- Hvor mange siffer må de to tallene bestå av?
- Hvilke siffer kan være det første i de to tallene?
- Hvilke siffer kan ikke være det første i de to tallene?
- Kan du føre en oversikt i en tabell?
- Kan du lage en algoritme som kan programmeres, som gir deg ett eller flere tallpar som oppfyller kravet?
Finnes det flere tallpar som oppfyller dette kravet? Kan du i så fall finne alle?
Eventuell løsning finner du på https://mattelist.no/87