Rett etter at fjorårets MatteMaraton var over tok vi turen til Sandefjord for å snakke med gjengen på Mosserød skole. Skolen er en gjenganger når det gjelder MM og har de siste årene vært en av skolene som skaper et stort engasjement under MM. Vi satte oss ned med Hans Jørgen Flaatten, kontaktlærer på 5. trinn og “grillet” han om Mosserød-oppskriften.
Hvordan forklarer du at MM er så stort på Mosserød skole?
– MM har blitt en greie her på skolen som gjør at vi har fått mange med oss, både lærere, assistenter og ledelsen. Det er et positivt og bredt engasjement. Det er blitt en kultur med Kikora og MM her på skolen, og vi har sikkert holdt på i 10 år. Vi har også lagt MM inn i årshjulet vårt.
Hvem drar i gang engasjementet? Vi har hørt rykter om at du er MM-sjef her på skolen?
– Det er mange på skolen som synes MM er gøy, motiverende og lærerikt for elevene. Så vi er nok flere “MM-sjefer”, selv om jeg nok er en av de ivrigste. Før MM hadde vi en kick-off for hele skolen i gymsalen hvor blant annet rektoren pisket opp stemningen maksimalt. I tillegg har vi hatt mattekafe på kveldstid, mattefrokost på morgenen.
Hva med MM utenfor skoletiden?
– Det som skjer etter endt skoletid og i hjemmene er helt avgjørende for å få et vellykket MM. Derfor kommuniserer vi aktivt med foreldre og oppdaterer dem ukentlig på det som skjer. I år hadde vi for eksempel et mål om at 5. trinn skulle nå 100 000 oppgaver i løpet av mai. Da vi nådde 50 000 løste oppgaver sendte vi beskjed hjem om at nå er vi halvveis. Da vi kom til 75000 løste oppgaver var vi ekstra gira, så det var helt tydelig at det var flere hjemme som også pushet.
Nå er vi spent, nådde dere målet?
– Ja! De to siste dagene var det nervepirrende, men vi rakk det på målstreken. Den siste dagen tok det helt av og foreldrene var svært delaktige. Jeg vet om foreldre som tillot barna å sitte oppe med dette til midnatt den 31. mai. Det er jo moro å oppleve det engasjementet fra både skolen og foreldre, å samtidig få være en del av det.
Hvorfor 100 000 oppgaver? Hvor viktig var det tallet?
– Nei, tallet var ikke viktig, det var bare et “hårete” mål vi satte oss. Det viktigste er at ungene forstår hva de holder på med, slik at det ikke bare blir det å løse mange oppgaver som står i fokus. Jeg har sagt at hvis de har løst alle oppgavene på 5. trinn, vil jeg at de skal prøve å løse oppgaver fra 6. trinn i stedet for å løse oppgaver fra 4. eller 3. trinn. I år har jeg elever som løste løyper på både 9. og 10. trinn. Det er imponerende og da har de lært mye matte også!
Hvordan motiverer dere elevene?
– Når vi gir lekser sier vi ikke at de skal løse x-antall oppgaver. Vi gir lekser i antall minutter elevene skal jobbe. Så er det klart at det er noen som løser mange oppgaver på kort tid, og det er noen som strever mer enn andre. Det er også en greie vi har gjort her på Mosserød, at vi premierer elevene med diplom når de har jobbet i 300 minutter, 600 minutter osv. I ukelekse skal de jobbe minst 60 minutter. Så er det lov å samarbeide, men det er ikke tvil om at ytre motivasjon bidrar. I tillegg til diplomene, får elevene en godbit for hver løype de har løst, så deler vi ut noen pokaler her på skolen, for det trinnet som løste flest, nest flest og tredje flest oppgaver i løpet av mai. Så har vi de nasjonale premiene som Kikora deler ut. Det å få et lodd for å ha løst 200 oppgaver og logget 42,2 km med aktivitet, som igjen gir mulighet til å vinne en premie, bidrar også med økt motivasjon. Det er litt dumt at ytre motivasjon må til for at noen elever skal gjør noe i matte, men sånn er det faktisk for noen.
Kan du si noe om læringsutbytte til elevene?
– Jeg ser absolutt en glød og en iver i det å løse matteoppgaver som jeg kanskje ikke så i like stor grad før. Så erfarer elevene at det er viktig å kladde oppgaver, for det er ikke alle oppgaver som kan tas i hodet. Det synes jeg kanskje er en av utfordringene for elevene i dag. De er ikke så glad i papir og blyant, men det går lettere når vi har jobbet med MM.
MatteMaraton handler om samarbeid, hvordan legger dere opp til det?
Vi har elever som har løst mange oppgaver og som kanskje ligger flere hestehoder foran andre. De går ofte bort og helt naturlig hjelper en kamerat før jeg rekker å komme bort. Lagfølelse og viljen til å hjelpe hverandre er stor!
Til slutt, er det et øyeblikk fra årets MM du gjerne vil dele med oss?
– Da vi passerte 100 000 oppgaver, kom det et jubelbrøl fra elevene som kunne høres helt ned til Sandefjord sentrum!