Alt for mange elever opplever at matematikkfaget handler mest om å lære seg algoritmer og metoder for å løse oppgaver. For mange legger dette en demper på motivasjonen – eller i verste fall dreper den helt. Men matematikk kan være så mye mer! Det kan være et fag preget av egenaktivitet, initiativ, kreativitet – og dermed også av motivasjon.
Elevene skal være aktive i egen læring
Et viktig premiss for motivasjon er at eleven blir delaktig i læringen selv. Ideelt sett skal eleven oppdage matematikken selv og forstå hva de gjør og spesielt hvorfor de gjør det. Når eleven bruker “pugg og husk”-strategien mangler man ofte dybdeforståelse for det man gjør, og det er i alle fall kjedelig og ikke særlig motiverende.
Derfor starter hvert kapittel i Kikora med en introduksjon hvor elevene får mulighet til å hente frem sin bakgrunnskunnskap og utforske temaet på egenhånd. Videre får de argumentere for ideene sine med Kikoras diskusjonsverktøy, noe som får i gang diskusjonen i klasserommet og løfter den matematiske samtalen.
I verktøyet besvarer elevene diskusjonen anonymt, noe som bidrar til høyere elevaktivitet da mange ofte er redde for å vise svarene sine til klassen. Lærer får tilgang til feilsvar. Dette kan skape interessante samtaler i klasserommet, og det gir klassen anledning til å reflektere rundt tankegangen og finne ut hvorfor noe er feil, evt. hvorfor noe er nesten riktig.
Det å starte timen med å aktivisere eleven, i stedet for at lærer snakker og presenterer teorien, er hensiktsmessig for at elevenes hjerne aktiveres. Det gjøres først når de får en konkret ting å gjøre og de får i gang et eget driv. Da er også elevene mer engasjerte og klare til å gå dypere inn i stoffet.
Et bilde sier mer enn 1000 ord
Visualisering kan i mange tilfeller gjøre det lettere for eleven å ta inn over seg og forstå matematikken. Statiske visualiseringer fungerer bra, men det er enda bedre når eleven selv kan manipulere, klikke på og dra i ting. Det er et stort pluss at den selv kan bearbeide visualiseringen, for ofte synes hen det er gøy, i tillegg til at dette i enda større grad enn statiske visualiseringer hjelper eleven med å se for seg ting. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.
Med Kikora jobber eleven interaktivt. Jobber man for eksempel med algebra og geometri, kan man forstørre arealet, for så å se hvordan det påvirker de ulike variablene. Man kan utforske ved å justere og flytte på ting, denne visualiseringen hjelper eleven å oppnå en dypere forståelse.
Det er viktig å huske at ordene en matematikklærer bruker – som gir mening for denne – sjelden har samme betydning for eleven – og i noen tilfeller ingen betydning i det hele tatt. Dette er en annen viktig grunn til at visualisering er viktig.
Det er også hensiktsmessig å visualisere samme konsept på forskjellige måter, fordi det er viktig for eleven å kunne tilnærme seg nye konsepter og sammenhenger fra forskjellige innfallsvinkler. Ulike elever fungerer ulikt, og trenger dermed ulik støtte for å forstå det samme.
Mattemotoren og løpende tilbakemelding
“Mattemotoren” er det vi kaller programvaren Kikora har utviklet for å rette, tolke og gi tilbakemeldinger til elevene som jobber med matematiske oppgaver. Det er den som gir løpende tilbakemeldinger til elevene.
Tanken bak mattemotoren er at elevene skal kunne bestemme egen fremgangsmåte. Enhver ligning kan løses på flere måter, og elevens fremgangsmåte kan trinn for trinn legges inn i Kikora. Det betyr at alle utregninger som gir mening i den oppgaven (de jobber med) skal gi elevene tilbakemelding i form av en grønn hake. En grønn hake bekrefter at utregningen er forstått, og at de er på riktig vei.
Dette er viktig, spesielt hvis eleven til slutt kommer frem til feil sluttsvar. Når man har fått grønne haker underveis, som indikerer at man er på rett vei, det er enklere å motivere seg selv til å fortsette og prøve å løse oppgaven. Slike “underveis-tilbakemeldinger” er også læringsfremmende, både fordi det oppfordrer til å løse oppgavene trinn for trinn, og fordi det bidrar til å gjøre elevene bevisst på egen tankegang.