Gudrun Berg Ildstad underviser matematikk på 8. trinn på Dyrløkkeåsen skole i Drøbak. Hun er utdannet lærer, har master i matematikkdidaktikk og har jobbet som matematikklærer i 6 år. Med den nye læreplanen opplever hun at det er større frihet til å gå dypere i læringsmålene – noe hun mener gjør det lettere å få med seg faglig svakt presterende elever. Her deler hun sine erfaringer og noen tips som kan øke motivasjonen i matematikktimene.
Går i dybden og bruker tid
Gudrun synes det er veldig fint at man med den nye læreplanen har gått vekk fra spiralprinsippet, slik at man nå kan konsentrere seg om færre temaer. Nesten alt av tall og tallregning er samlet på 8. trinn, og hun føler nå mindre stress sammenlignet med tidligere da hun måtte gå gjennom nye temaer hele tiden.
– Jeg liker veldig godt at vi kan jobbe i det tempoet som passer oss, sier hun.
Det betyr at hun nå har mulighet til å gå mer i dybden. Hun bruker heller god tid på enkelte emner, enn overfladisk gjennomgang av flere. Da er det viktig å bake inn oppgaver og små tilbakeblikk fra tidligere gjennomgåtte emner, slik at ikke emnene framstår som isolerte siloer.
Det at problemløsing og utforsking har blitt vektlagt, synes hun er fint. Elevene får nå mulighet til å utvikle egne strategier og kanskje egne algoritmer? Standardalgoritmene er viktig for elevene. Da har de et sted å starte og de har noe “å henge” ting på.
– Jeg tror det kan bli litt lettere å få med oss de svake elevene, dette kan bidra til at de finner egne mønstre og ser sammenhenger. Temaet tall og algebra gir en fin inngang, for det er mange oppgaver som er godt egnet til å lage egne mattetriks og finne ut egne metoder, forteller hun.
Fokus på forståelse og samarbeid
Gudrun er opptatt av at elevene skal forstå det de jobber med, og at de skal føle mestring. Derfor synes hun at det er viktig å ha fokus på forståelse framfor rutinepregede oppskrifter. Her synes hun Kikora er fint å ha som læremiddel. Det er variert, differensiert og lett for elevene å oppleve mestring.
I Kikora starter elevene med en introduksjon, og så er de i gang. Med introduksjonen har de et utgangspunkt for å velge rett læringssti. Det at elevene får mulighet til å samarbeide er veldig viktig for henne, derfor sitter de ofte i grupper på 3-4. Dette fasiliterer samarbeid, og elevene kan bruke hverandre som læringspartnere. Det å sitte i grupper legger også til rette for å snakke matematikk: elevene argumenterer og forklarer hverandre hvordan de tenker, og slik forankres forståelsen.
– Jeg er opptatt av at de skal samarbeide, for de lærer også av hverandre, sier Gudrun.
De beste timene er når elever sitter sammen og knoter og skjønner ingenting. Så går det plutselig opp for dem, de finner en fremgangsmåte, en strategi eller en løsning på problemet.
– Med opplevelse av mestring øker motivasjonen, forteller hun.
Læremidler som gjør det enklere å differensiere
Tidligere brukte Gudrun bøker som læremidler, men det å dele ut samme bok til 25 elever på 25 ulike nivåer, vil aldri kunne stimulere mer enn noen utvalgte elever på rett faglig nivå.
Med stort faglig spenn i elevgruppen synes hun det er kjempefint at elevene i Kikora selv kan velge læringssti etter eget mestringsnivå. I tillegg ligger alle gjøremålene på startsiden i Kikora, og elevene trenger ikke lete seg gjennom hele ressursen – de kommer derfor raskere i gang.
– Elevene velger ulike stier og så kan de bytte sti hvis det er for vanskelig eller for enkelt, sier hun.
Det hender også at hun henter oppgaver fra andre trinn og gir det som gjøremål til elever som trenger det. I og med at alle jobber i samme plattform, skiller ikke disse elevene seg ut.
Gudrun nevner også Kikoras mattemotor som et viktig poeng: Elevene får umiddelbar tilbakemelding på alle utregninger, og bekreftelse på at de har løst oppgaven riktig når de får de grønne hakene og pokalen. De slipper å vente på å få hjelp når de svarer feil, for de kan be om hjelp ved å bruke Kikoras nøkler (hint).
– Da vi brukte boka visste jo ikke elevene om de hadde svart riktig eller ikke. Det er en stor motivasjon for dem å se at de får det til, sier hun avslutningsvis.
Kort oppsummert har Gudrun følgende tre tips for å motivere og engasjere elevene:
- Gå i dybden.
- Fokuser på forståelse.
- Bruk læremidler som gjør det enklere å differensiere.