Hvordan holde alle baller i lufta når det til stadighet kommer flere inn?
Dagens lærere opplever mange utfordringer og stressfaktorer i møte med skolehverdagen. Av stressfaktorene nevnes ofte stor arbeidsmengde, tidspress og følelsen av for mange baller i lufta. Kikora løser på ingen måte alt, men kan i alle fall hjelpe med å lande noen baller. Vi sier: La maskiner gjøre det maskiner kan best, og gi læreren overskudd til å ta seg av det faglige håndverket og de varme møtene med mennesker.
Formativ tilbakemelding og innsikt i en hardt presset skolehverdag
Det er ikke til å nekte for at læreren opplever mye tidspress i skolen: det skal gjøres forberedelser, undervisning og etterarbeid – ofte er det ikke lett å få gjort alt i tide, og som planlagt.
Flere lærere innrømmer at de ikke har tid til å sjekke leksene til elevene sine: Dette kan få uheldige konsekvenser. For eksempel blir ikke eleven gjort klar over sine feil, og i verste fall kan de øve inn misoppfatninger. Læreren får ikke innsikt i elevenes læring og kan derfor ikke bruke denne innsikten i forberedelsen av neste læringsøkt.
Automatisk, formativ tilbakemelding med Mattemotoren
Forskning viser at umiddelbar tilbakemelding er viktig i læringssituasjonen. Eleven blir ikke sittende og vente og faller således ikke ut. Dessuten øker det læringsutbyttet, og kan øke motivasjonen for læring. I Kikora har vi utviklet vår egen Mattemotor: en programvare som retter, tolker og gir kontinuerlige tilbakemeldinger til elevene på deres arbeid. Elevene får ikke bare fasitsvaret, men løpende tilbakemeldinger gjennom oppgaveløsingen; linje for linje, utregning for utregning.
Med Mattemotoren “outsourcer” læreren rettearbeidet: eleven får en grønn hake når hen regner riktig – er det feil, får hen rødt kryss og blir stoppet. Det at de stoppes når feilen inntreffer, får elevene til å reflektere over, og endre fremgangsmåten sin. Det ligger også hint i oppgavene, i tilfelle eleven blir stående fast.
Kikora innsikt
Med Kikora Innsikt får læreren rapporter på elevarbeidet på en måte som gjør at hen slipper å analysere og gå gjennom alle oppgavene. Detaljerte oversikter og rapporter på elevenes arbeid viser hva de jobber med, hvor mye de jobber, hva de sliter med, og hvor de trenger hjelp på veien.
Rapportene sparer læreren mye tid på oppgaveretting, gir innsikt på hva eleven faktisk behersker — og vil gi et godt utgangspunkt for å tilpasse læringen til hver enkelt.
Oppdatert på utdanningsforskning
Når du som lærer bruker Kikora kan du være trygg på at både oppgavene og plattformen bygger på “best practice” og oppdatert utdanningsforskning. Hvert tema og hver læringspakke følger en tydelig struktur og er inndelt i følgende sekvenser: Vi starter med en introduksjon for å aktivere forkunnskap, deretter kommer arbeidet med oppgaver i læringsstiene og økten avsluttes med et utsjekk.
Aktivering av forkunnskaper
Oppstart av undervisning som den første fasen i undervisningsøkten, setter «tonen» for hele undervisningsøkten, ved å skape en atmosfære. Fasen spiller en viktig rolle når det gjelder å få elever oppmerksomme og engasjerte, og ikke minst for å aktivere elevene og deres forkunnskaper.
Derfor starter Kikora hver læringspakke med en introduksjon hvor elevene har mulighet til å hente frem sin bakgrunnskunnskap. Etter introduksjonen kan du som lærer innlede en samtale med elevene, med en egnet diskusjonsoppgave, utvalgt av Kikoras erfarne redaksjon av matematikklærere. Intensjonen med diskusjonsoppgaven er at du som lærer bruker matematiske samtaler til å fremme elevenes tenkning og læring i matematikk – for det å diskutere og reflektere er en viktig del av det å lære.
Tilpassede læringsstier og den nærmeste utviklingssonen
Kikoras læringsstier er bygd med tanke på teorien om den nærmeste utviklingssonen. Den nærmeste utviklingssonen defineres som avstanden mellom hva eleven klarer på egen hånd, og hva den klarer med hjelp eller i samarbeid med en voksen eller annen kompetent person. Et viktig prinsipp når eleven arbeider i den nærmeste utviklingssonen er at prosessen reguleres av eleven selv.
Læringsstiene i Kikora er delt i 3 nivåer: A, B og C (hvor A er lettere og C har brattere progresjon).
Disse stiene dekker de fleste tilpasningsbehov hos eleven og det er eleven selv som velger sin egen sti. Den kan gjerne starte på sti B og gå ned til A hvis den synes det er vanskelig, eller opp til C hvis den ønsker å utfordre seg.
Viser det seg likevel at det ikke er tilstrekkelig tilpasset, fordi eleven har større hull i kunnskapen, eller er spesielt faglig sterk, har læreren mulighet til å tildele gjøremål fra lavere eller høyere trinn i Kikora og slik blir tilpasning uansett ivaretatt.
Utsjekk
I Kikora har læreren mulighet til å legge til en utsjekk slik at elevene kan sjekke læringsutbyttet sitt. I utsjekken får elevene oppgaver som tilsvarer den stien de selv har valgt.
Ønsker du å komme i gang med Kikora, eller lurer du på hvordan du best kan utnytte læremiddelet, har vi kurs for deg. Meld deg på her: https://kikora.no/kurs#course_list