Utforskende matematikk kan føre til en rekke fordeler for elevene, inkludert økt engasjement, forbedrede problemløsningsferdigheter og en dypere forståelse av matematiske konsepter.
En av de viktigste fordelene med utforskende matematikk er at den lar elevene utvikle en følelse av eierskap over læringen sin. Ved å aktivt utforske matematiske begreper og oppdage prinsipper for seg selv, er elevene i stand til å bygge en dypere forståelse av materialet. Dette kan føre til økt engasjement og motivasjon, ettersom elevene har større sannsynlighet for å være interessert i materiale som de har vært med på å oppdage. (Kjersti Wæge, 2007)
5 tips til deg som lærer:
- Bruk læremidler og materiale som er tilrettelagt for aktiv læring:
For å oppmuntre til utforskning og oppdagelse i klasserommet, er det viktig å gi elevene læremidler og materiale som de kan bruke til å manipulere og utforske matematiske konsepter. Dette kan inkludere manipulasjoner som blokker, tellere eller geoboards, samt interaktive læremidler. Kikora er et eksempel på et interaktivt læremiddel hvor elevene kastes ut i nye læringspakker og oppdager sammenhenger selv. - Oppmuntre til samarbeid:
Utforskende matematikk handler ikke bare om individuelle oppdagelser, men også om å jobbe sammen og dele ideer med andre. Oppmuntre elevene til å jobbe i små grupper eller par for å utforske matematiske konsepter sammen, og gi dem muligheter til å dele funnene sine og diskutere ideene sine med klassen. - Still åpne spørsmål:
I stedet for bare å gi elevene svar på matematiske problemer, prøv å stille åpne spørsmål som oppmuntrer dem til å tenke kritisk og utforske ulike tilnærminger. For eksempel, i stedet for å spørre “Hva er 7 x 8?”, kan du spørre “Hvordan kan du bruke kunnskapen din om multiplikasjon til å finne det totale antallet ruter på et sjakkbrett?”. - Gi virkelighetsnære kontekster:
Matematikk er ikke bare en samling abstrakte prinsipper, men et verktøy som vi bruker til å forstå og løse problemer i verden rundt oss. Gi elevene virkelige kontekster for deres matematiske utforskning, for eksempel å analysere data fra en undersøkelse eller designe en hage ved hjelp av geometriske konsepter. - Gi kontinuerlig støtte og veiledning:
Utforskende matematikk oppmuntrer elevene til å bli involvert i egen læring, og da er det viktig å gi kontinuerlig støtte og veiledning. I Kikora vil elevene få tilbakemelding mens de jobber, noe som gir et glimrende utgangspunkt for å prøve og feile. I tillegg kan elevene få hint og løsningsforslag hvis de står fast. Som lærer bør du være tilgjengelig for å svare på spørsmål og gi tilbakemeldinger, men prøv å unngå å gi elevene svarene direkte.