Nasjonale prøver har lenge vært et sentralt element i skoleverket for å gi skolene kunnskap om elevenes grunnleggende ferdigheter i lesing, engelsk og regning.
Gjør nasjonale prøver til en læringsmulighet og delta på webinar! Klikk her for å melde deg på.
I Kikora finner du en spennende tilnærming til nasjonale prøver. Ved en miks av tidligere nasjonale prøver i regning blandet med Kikoras moderne og unike teknologi, tar vi sikte på å legge til rette for en læringsmulighet som fremmer bedre forståelse. Dette kan potensielt øke elevenes motivasjon for læring, siden prøven oppleves som interessant, meningsfull og relevant.
I dagens samfunn er regning en grunnleggende ferdighet som berører alle aspekter av livet vårt. Fra personlig økonomi til vitenskapelig forskning, så er matematiske ferdigheter helt avgjørende. Utdanningssystemer over hele verden legger derfor stor vekt på å utvikle elevenes regneferdigheter.
En viktig målestokk for denne utviklingen er de nasjonale prøvene i regning som gjennomføres jevnlig for å vurdere elevenes kompetanse. Selv om de har bidratt til å gi en indikasjon på elevenes nivå av matematisk forståelse, har kritikere hevdet at de ikke nødvendigvis måler dyp forståelse og anvendelse av matematikk.
Det er her Kikora kommer inn med en annen tilnærming enn den elever og lærere er kjent med fra Udir. Vår tilnærming til oppgavene på nasjonale prøver i regning fokuserer ikke bare på å vurdere resultatene, men også prosessen bak elevenes tankegang og løsninger.
Kjernen i Kikoras tilnærming: Prosess over produkt
På Udirs hjemmeside ligger både eksempeloppgaver og tidligere gjennomførte prøver. Her kan elevene få prøve seg. Elevene regner gjennom de ulike oppgavene, men uten noen form for tilbakemelding. Og når de er ferdig kommer de rett tilbake til Udirs hjemmeside, uten engang å få en summativ vurdering. Skjermbildene nedenfor viser noe av dette.
Og det er nettopp her forskjellen ligger. Kikoras tilnærming ligger i fokuset på prosessen på vei mot svaret, samtidig som eleven får en summativ vurdering på hele prøven. Vi legger derfor til rette for at du som lærer skal kunne forstå hvordan elevene angriper problemene, hvilke strategier de bruker, og hvilke feil de gjør underveis. De fleste oppgavene har visuell støtte og i mange av oppgavene brukes Kikoras modeller som en veiviser i utregningen.
Dersom elevene står fast med en oppgave, har vi også gitt dem mulighet til å sjekke fasit eller få hint til oppgaven, ved å trykke på nøkkelen.
Individuell tilpasning og kontinuerlig tilbakemelding
Samtidig gir Kikora deg som lærer muligheten til å tilpasse øvingsoppgavene til den enkelte elev. Vår unike mattemotor gir elevene tilbakemelding for hver eneste utregning de gjør. Regner de riktig er dette med på å øke elevenes motivasjon og mestringsfølelse, samtidig som feilene blir avdekket i det de inntreffer. Dette minsker muligheten for å trene seg til misforståelser i matematikk.
Nasjonal prøve i regning for 2022 og 2023 er laget etter gjeldende læreplan. I Kikora finner du to versjoner av prøven for 5.trinn og tre versjoner av prøven for 8.- 9. trinn. På sti A har vi tatt bort de vanskeligste oppgavene og lagt til flere visualiseringer, mens i sti B er oppgavene slik de var på nasjonale prøver. Sti C for 8. -9- trinn er litt vanskeligere. Ved å gjøre disse tilpasningene håper vi at elevene klarer å løse flere oppgaver.
Her er noen eksempler for Sti A og Sti B for 5. trinn.
Rapportverktøyet gir både elever og lærere full oversikt og avdekker raskt og enkelt de feil som gjøres. Sammen med alt annet arbeid elevene gjør i Kikora, vil både lærere og skoleledere få en bedre innsikt i elevens utvikling over tid. Dette gjør det mulig å identifisere styrker og svakheter tidligere og samtidig legge til rette for en mer tilpasset opplæring og en bedre læringsopplevelse for hver elev.
Konklusjon
Kikoras unike mattemotor gjør utprøvingen av eksempeloppgavene og tidligere nasjonale prøver mer spennende og lærerike. Ved å vektlegge prosessen bak elevenes tenkning samtidig som vi tilbyr dynamiske, tilpassede oppgaver, kan disse være med å utvikle elevenes matematiske forståelse. Denne tilnærmingen har et potensial til å forbedre vurderingsprosessen rundt forberedelsene til nasjonale prøver, samtidig som elevenes matematiske ferdigheter styrkes. Konseptet lar deg som lærer evaluere og forbedre opplæringen slik at elevene får en mer meningsfull læringsreise.