– Flere lærere jeg har møtt forteller at de fortsatt mangler kunnskap og erfaring for å gjennomføre gode læringsøkter innen programmering, sier Tommy Nordby, matematikklærer og kursholder hos Kikora. Han deler tips til hvordan du kan bli tryggere på å undervise i programmering.
Et godt læringsmiljø kjennetegnes av struktur, trygghet og toleranse for ulikheter.
– Lærer og elev trenger trygghet, også innen programmering. Det er viktig at man ikke er redd for å gjøre feil, men heller ser på det som en del av læringsprosessen, sier Tommy.
Start med blokkprogrammering
Tommy anbefaler en gradvis innføring av programmeringsspråket.
– Blokkprogrammering er et fint sted å starte, sier mattelæreren.
– Dette er en god inngangsport til programmering og algoritmer, fordi det er lett forståelig og dermed et godt sted å prøve seg frem. Ved å først lære seg blokkprogrammering blir det enklere for elevene dersom de har behov for å ta i bruk tekstprogrammering senere i livet, sier Tommy.
I Kikora finner du et eget programmeringsløp i blokk- og tekstprogrammering (Python), med tilhørende oppgaver, samlet på ett sted.
– Før du skal gå i gang med å undervise i programmering, anbefaler jeg at du som lærer går gjennom læringspakkene først. Da vil du føle deg tryggere på å undervise i programmering, og kan enklere støtte elevene når de selv skal utforske programmering, sier Tommy.
I kapittel 2 – tilpasset 8. til 10. trinn, under delkapittel 2.1 “Fra blokk- til tekstprogrammering”, finner du to læringspakker som elevene liker svært godt. Her skal du først løse en oppgave med blokkprogrammering, for så å løse en tilsvarende oppgave med tekstprogrammering. Under ser du hvordan det fungerer steg for steg, og her kan du prøve selv.
I starten får du tydelige instrukser på hva du skal gjøre og med snill progresjon får alle gode muligheter til å lykkes.
Følger du og elevene dine dette fra start til slutt, vil dere bli tryggere i programmering.
Aktive elever lærer best
– Jeg anbefaler å gi elevene tid til å løse programmeringsoppgaver selvstendig i løpet av en undervisningsøkt. Tildel gjerne egne gjøremål med programmeringsoppgaver inne i Kikora, slik at elevene kan prøve seg frem på egen hånd, mens du veileder og støtter dem underveis, sier Tommy.
Kikora sin “mattemotor” er også nyttig når det kommer til programmering. Etter hvert som oppgavene blir mer komplekse, kan elevene teste ut deler av koden og få tilbakemelding underveis (se eksempel nedenfor).
– Dette gir elevene større mestringsfølelse og motivasjon, samtidig som at feil og misforståelser blir avdekket der og da, forklarer Tommy.
Her kommer et eksempel fra 7. trinn:
Målet med programmeringsoppgavene i Kikora er at elevene skal finne sin egen løsning, fremfor å lære seg én teknikk. Programmeringsoppgavene er nemlig laget med det utgangspunktet at det ofte finnes flere ulike måter å løse oppgaven på.
Her ser du den samme oppgaven løst på to forskjellige måter:
Klarer du, ved å studere programmet, å finne ut hvor skilpadden har gått?
– Programmering skal åpne for nysgjerrighet, kreativ problemløsning og gi rom til å prøve ut nye idéer. Vi ønsker at eleven skal komme frem til en løsning de anser som sin egen, slik at de kan anvende samme type algoritme i møtet med nye, lignende oppgaver, sier mattelæreren.
Dette gir elevene nye innfallsvinkler til stoffet og bidrar til dybdelæring.
Reflekter sammen med elevene
– Du som lærer bør også løse oppgavene selv. Da vil du etter hvert oppleve at du også blir tryggere i programmering, sier Tommy, som anbefaler å bruke tid på refleksjon sammen med elevene.
Fokuser på læringsprosessen
– Oppmuntre elevene til å eksperimentere, sier Tommy.
Elevene bør fokusere på utforskning fremfor å jobbe mot å bli eksperter med én gang. Da får elevene trent seg i utforskning og refleksjon, og etter hvert utviklet en systematisk tilnærming til problemløsning.
– Elevene får øvd seg på å identifisere mønstre, formulere løsninger og lære av feil, sier Tommy.
Til slutt sier Tommy, med et smil:
– Ufarliggjør programmering ved å snakke om det, koble det til hverdagen og å skape mestring – og så er det jo morsomt!