Dette er første del av en serie hvor vi ser på programmering og utforskende oppgaver.
Hvor enkelt er det mulig å gjøre programmeringen, og fortsatt la elevene oppleve å gjøre utforskende oppgaver?
Terminologi
La oss ta utgangspunkt i en enkel aktør, “Ivar”, og la Ivar være representert som en skilpadde i et rutenett. Ivar tar kommandoer. Samlingen av alle ulike kommandoer Ivar tar, kaller vi hans vokabular. En sekvens av kommandoer kan vi kalle et program.
Oppgaver
La oppgaven være å få Ivar fra utgangspunktet sitt til en bestemt rute i rutenettet, markert med et flagg.
En første oppgave kan være som vist i Figur 2. Ivar står i naboruten til flagget og peker mot det. En mulig løsning av denne oppgaven vil da være programmet “fremover”.
Vi har nå skrevet et program bestående av kommandoer fra et kjent vokabular og programmet løser en gitt oppgave. Vi har programmert.
Utforsking
Klarer vi å lage utforskende oppgaver dersom vokabularet kun består av kommandoen fremover?
Vi ønsker at elevene skal utforske “verdenen” Ivar lever i. Måten elevene kan interagere med verdenen på er ved å skrive programmer og kjøre disse. Vi kan se for oss rutenettet til Ivar som et sted eleven kan stille hypoteser om, hypoteser de kun får testet ved å skrive og kjøre programmer. Vi ønsker å sette eleven i situasjoner hvor de før de skriver programmet lurer på noe om verdenen til Ivar, noe de skal få svar på ved å skrive og kjøre et program.
I Figur 3 viser vi en oppgave hvor Ivar står overfor en tilsynelatende umulig utfordring med vokabularet vi har gitt ham. Flagget er bak ham. Uten mulighet for bakover, venstre eller høyre ser det ikke ut som at vi kan skrive et program som får Ivar til flagget.
Siden språket vi har gitt Ivar er så enkelt, kan elevene uten videre veiledning sette seg ned og skrive programmer direkte for å utforske hva som kommer til å skje. Ikke på noe tidspunkt har vi hatt behov for å fortelle eleven at “dersom Ivar beveger seg over en kant på rutenettet, vil han komme inn på den andre siden”. Dersom dette er tilfellet, skal elevene få oppdage det på egenhånd.
Kanskje er “fremover” et tilstrekkelig program til å løse oppgaven, men det vet vi ikke før gjør et forsøk på å kjøre det.