– Vurdering kan bygge selvtillit og mestring i matematikk, sier Silje Skråmo, matematikklærer på 10. trinn ved Fagerborg skole og redaktør for 8-10 i Kikora.
Med Kikoras testverktøy tilpasser hun undervisningen og løfter hver enkelt elev i matematikk. Slik bruker hun vurdering som en læringsaktivitet i klasserommet.
“Hva kan vi gjøre for at hver elev lærer best mulig?”
Med innføringen av LK20 fikk Silje og kollegaene hennes en ny forståelse for vurderingens rolle i elevenes læringsprosess. I stedet for bare å sjekke hva elevene har oppnådd, bruker hun nå vurdering som en kontinuerlig refleksjon over egen læring.
– Vurdering er ikke bare en kapittelprøve, men en prosess som hjelper både meg og elevene med å følge med på elevenes forståelse, slik at jeg kan justere opplæringen der det trengs, forklarer hun.
Da den nye læreplanen kom, stilte Silje seg spørsmålet, “hva kan vi gjøre for at hver elev lærer best mulig?” Dette jobber hun nå aktivt med i mattetimene sine, hvor vurdering og tilpasset opplæring går hånd i hånd.
Kikoras testverktøy gjør tilpasning enklere
Annenhver uke gjennomfører elevene en kort test på omtrent et kvarter inne i Kikora.
Med testverktøyet kan hun sette opp tester med ulike vanskelighetsgrader, slik at elevene får oppgaver tilpasset sitt nivå.
Hun forteller ikke elevene at noen får enklere oppgaver, fordi målet er at alle skal oppleve mestring. Dette mener hun styrker både selvtilliten og engasjementet deres.
– Noen klarer nesten ingen av oppgavene i den normerte testen. Fordi når det blir for vanskelig, lar de være å svare. Så for å få noe ut av testen, annet enn å tenke “jeg klarte ikke noe”, så tildeler jeg oppgaver som er enkle nok til de som trenger, sånn at de får til noe. Da tørr de å prøve å svare, som gjør det enklere å avdekke hvor misforståelsen ligger, sier hun.
Etter testen ser Silje og eleven på testen sammen for å se hvor skoen trykker for dem. Da ser de hvor de kan begynne å jobbe for at de skal skjønne stoffet bedre.
– Og da må du ha enkle nok oppgaver, legger Silje til.
Dette ser hun er spesielt viktig for de elevene som har dårlig selvtillit i matematikkfaget — og når hun legger det opp slik, opplever også disse elevene mestring.
Selvrettende test og rapport frigjør lærerens tid
Testen er selvrettende, og rapporten i Kikora gir både lærer og elev oversikt over hvor mye hver enkelt elev får til og ikke. Rapporten forteller nemlig hva slags feilsteg eleven har tatt underveis i utregningen. Da får hun innsikt i hvordan eleven har tenkt underveis.
– Det gjør det enkelt for meg å se hva jeg skal bruke tiden på, og, viktigst av alt, at jeg kan bruke tiden min der det trengs, sier Silje.
– Da vi for eksempel jobbet med ligningssett på 10. trinn, oppdaget jeg at flere elever slet med brøkregning, som er et tilbakelagt tema fra mellomtrinnet. Da ble det klart at vi måtte repetere dette for å bygge en sterkere grunnmur, sier hun.
Slik setter du opp en test i Kikora
Silje påpeker at det er viktig å forklare hvordan hver test er et skritt i læringsprosessen, og ikke en del av sluttvurderingen, slik at elevene føler seg trygge.
– Det er viktig å forklare hvorfor vi har småtestene. Det er ikke fordi jeg skal ta summene av alt de fikk til for å sette en terminkarakter i desember. Det er fordi vi må stoppe opp og sjekke om vi er på vei dit vi skal. Og hvis vi ikke er det, hva skal til for å komme dit?
Elevene jobber med tilpassede oppgaver videre
Etter elevene har gjennomført testen i testverktøyet, løser eleven oppgaver tilpasset deres nivå i Kikora.
– Jeg finner et gjøremål i Kikora som har Sti A, B og C, og velger hvilket som passer best ut fra resultatet de fikk. Da får de en tilpasset opplæring ved hjelp av Kikora, sier mattelæreren.
Oppgaver i Sti A er litt enklere, Sti B er normert, og Sti C er for de mer viderekomne.
Kontinuerlig refleksjon og egenvurdering gir større eierskap til egen læring
Etter de har fått testresultatet, skriver elevene en refleksjon om hvorfor det gikk som det gikk på testen. Flere elever har fått god øvelse i dette og klarer det fint på egen hånd. Mens andre elever trenger litt mer veiledning og tilpasning også her.
– Dette gjelder spesielt de som ikke får til noen av oppgavene, for de vet ikke hvor det stopper opp for dem. De mener at de rett og slett ikke skjønner matte. Og da klarer de ikke å sette ord på hvorfor de ikke fikk til noen av oppgavene.
Derfor setter Silje seg ned med disse elevene og så snakker de om hvordan det gikk og hvorfor de tror de ikke fikk til oppgavene.
– Da kommer vi frem til hva jeg som lærer må gjøre for å få dem til å skjønne stoffet, sier hun.
Kikora frigjør tid til å jobbe med vurdering og tilpasset opplæring
Silje forteller at hun får tid til å jobbe slik takket være Kikora.
– Det er så mye automatikk i læreverket, siden testen lager seg selv og retter seg selv. Dette frigjør tid til at jeg kan sette meg ned med hver elev på denne måten, sier Silje.
Ved å bruke vurdering som en kontinuerlig læringsaktivitet, får Silje tilpasset undervisningen til hver enkelt elev. Dette gir dem troen på egne evner, større eierskap til egen læring og bedre resultater – i tillegg til å skape et læringsmiljø der både lærere og elever opplever glede og mestring i matematikk.