På bloggen vår skriver vi jevnlig om hva som kjennetegner god matematikkundervisning og hvordan dette kan omsettes i praksis. Samtidig legger vi ut månedlige utfordringer eller mattenøtter for «trimme» mattehjernen. I dette innlegget har vi lyst til å fremheve et nettsted vi i Kikora ofte henter inspirasjon fra, nemlig https://mattelist.no/. Sjekk selv, og la deg bli inspirert!
På MatteLIST finner du utforsknings- og problemløsingsaktiviteter for både barnehage og skole – med lærerveiledninger! Flere av problemene er såkalt rike oppgaver, oppgaver som er enkle å starte med, og som samtidig kan gi faglige utfordringer, hvis du er på jakt etter det. MatteLIST-oppgaver legger til rette for utforskende arbeidsmetoder, høy elevaktivitet og en inkluderende kultur hvor alle kan delta på sitt nivå.
Navnet MatteLIST er ikke tilfeldig. «LIST» står for Lav Inngangsterskel, Stor Takhøyde. Oppgavene er et resultat av Matematikksenterets samarbeid med NRICH ved University of Cambridge i England (https://nrich.maths.org/). NRICH har utviklet flere tusen aktiviteter i matematikk og Matematikksenteret har oversatt og gjort omtrent 500 tilgjengelig på MatteLIST. I tillegg har Matematikksenteret utviklet mange nye.
Hvordan arbeide med oppgavene?
Matematikksenteret sammenligner det å arbeide med en LIST-oppgave som å utforske en fremmed by. Når du har kommet frem til byen vil det være enkelt å begynne å utforske – du trenger bare å bestemme deg for en vei og begynne å gå. Om du utforsker sammen med noen kan dere diskutere hvordan dere skal arbeide med oppgaven. Om dere ikke greier å bli enige kan dere til og med prøve hver deres framgangsmåte og så diskutere sammen til slutt. Da kan dere dele erfaringer, diskutere valg av hjelpemidler og kanskje også bli enige om hva som var den beste framgangsmåten for å nå målet.
Mange av oppgavene på nettsiden skal være enkle å komme i gang med, og alle skal kunne arbeide med samme oppgave og oppleve mestring. Samtidig gir oppgavene elevene mulighet til å arbeide kreativt med avansert matematikk.
Problemer og Aktiviteter
På Mattelist.no er oppgavene delt inn i Problemer og Aktiviteter. Problemer er oppgaver som er litt vanskeligere enn aktivitetene. De krever en viss forkunnskap og utfordrer elevene til å bruke kunnskap i problemstillinger de kanskje ikke har sett før.
Aktiviteter er oppgaver som er lagt til rette for arbeid i hele klassen, men de kan godt arbeide med dem på egenhånd også. De er ofte noe enklere å komme i gang med enn problemene, og de har flere muligheter for å utforske matematikk.
Velg strategi
Elevene velger i stor grad selv hvordan de vil begynne å arbeide med en oppgave. Elevene kan for eksempel prøve seg frem tilfeldig eller systematisk, eller de kan forsøke å lage strategier for hvordan man kan gå frem. For å holde oversikt over arbeidet sitt kan de bruke tabeller, tegninger, konkrete hjelpemidler som tellebrikker, geometriske figurer, digitale hjelpemidler og lignende. De kan beskrive med egne ord og symboler eller bruke mer formell matematisk notasjon.
De fleste av oppgavene kommer med egne løsningsforslag, men vi anbefaler ikke at elevene ser på disse før de har prøvd å løse problemet på egenhånd. Det kan hende elevene har tenkt på en helt annen måte eller løst oppgaven annerledes.
Samarbeid
Tilbake til sammenligningen med å utforske en fremmed by, så vil elevene av og til ha behov for hjelp fra noen som er bedre kjent med omgivelsene (matematikken i oppgavene) når de arbeider med LIST-oppgaver. I klasserommet kan dette være en medelev, lærer, en bok- eller nettressurs. For å få hjelp må elevene tørre å be om hjelp, og oppsøke diskusjoner. Elevene må tørre å dele hvordan de har tenkt, hva de har gjort så langt og hva som gjør at de ikke kommer seg videre med å utforske. Av og til kan det også hende at en elev er den som er bedre kjent, og at noen spør akkurat denne eleven om hjelp. Da trenger denne eleven å vite hvordan de andre elevene har tenkt, hva de har gjort så langt, og hva som gjør at de ikke kommer seg videre.
Læreplankart
I læreplankartet finner du kompetansemålene for alle trinn i grunnskolen, og for hvert kompetansemål har Matematikksenteret anbefalt relevante aktiviteter fra Mattelist.
Kompetansemålene er organisert radvis etter trinn, og kolonnevis etter temaer.’
Hvis du skroller nedover et tema, vil du se en progresjon fra trinn til trinn, og ettersom mange av oppgavene har lav inngangsterskel og stor takhøyde (LIST-oppgaver) kan det være relevant å hente oppgaver som er anbefalt for trinn både under og over det du underviser på.
De aller fleste oppgavene er bare plassert ett sted i læreplankartet, selv om de gjerne kunne passet flere steder. Vår oppfordring er derfor at du utforsker kartet på en fleksibel måte! Så er det bare å sette i gang!